Mobile Virtual Network Operator Sebagai Perencanaan Strategis Bisnis Model Baru Dalam Industri Telekomunikasi

Aji, Perdana Putra and Robert, Fransetya Purba; Wiriawaty; Irham A. Dilmy (2008) Mobile Virtual Network Operator Sebagai Perencanaan Strategis Bisnis Model Baru Dalam Industri Telekomunikasi. Jurnal Piranti Warta, 11 (03). Hal. 421 - 428. ISSN 1411 - 2221

[img]
Preview
Text
08_Irham A-ABSTRACT.pdf

Download (6kB) | Preview
Official URL: http://library.binus.ac.id/Collections/jour...

Abstract

Article discusses strategic business alternative for the cellular telecommunication in Indonesia. The competition in cellular telecommunication industry has reached the level of price war, if the competition continued it will give bad impact to the industry, whereas there are still many strategies that can be used to face the competition between operators. That also makes ARPU go lower and Telkomsel Indonesia Company needs to think on a new strategy in facing the competition. One of business strategy that needs to be considered by Telkomsel is Mobile Virtual Network Operator (MVNO) because it will help to increase the customer loyalty on the Telkomsel product and service. MVNO is one of innovation device in getting the customer attention on Telkomsel product brand and the fact has proved to be the success of MVNO in Europe and America. The strategy has succeeded to be implemented as cellular telecommunication marketing tools in interacting with end-user. Artikel membahas alternatif bisnis strategi bagi dunia telekomunikasi selular Indonesia. Persaingan industri telekomunikasi selular telah berada pada tahap price war, jika persaingan itu diteruskan maka akan berdampak buruk pada industri tersebut, padahal masih banyak strategi yang dapat digunakan untuk menghadapi persaingan antar operator. Hal itu juga menyebabkan penurunan ARPU sehingga perlu bagi PT Telkomsel Indonesia untuk memikirkan strategi baru dalam menghadapi persaingan tersebut. Salah satu bisnis strategi yang patut dipertimbangkan oleh Telkomsel adalah Mobile Virtual Network Operator (MVNO) yang akan membantu menciptakan loyalitas pelanggan terhadap produk dan layanan Telkomsel. MVNO merupakan salah satu alat inovasi untuk mendapatkan perhatian konsumen terhadap brand produk Telkomsel dan fakta telah membuktikan keberhasilan MVNO di Eropa dan Amerika. Strategi itu telah berhasil dimplementasikan sebagai alat marketing telekomunikasi selular dalam berinteraksi dengan end-user.

Item Type: Article
Additional Information: 6_Volume 11 / Nomor 03 / Agustus 2008_Mobile Virtual Network Operator Sebagai Perencanaan Strategis Bisnis Model Baru Dalam Industri Telekomunikasi
Subjects: Information Technology
Divisions: Jurnal Piranti Warta > Volume 11 / Nomor 03 / Agustus 2008
Depositing User: Mr. Super Admin
Date Deposited: 05 Jun 2012 04:45
Last Modified: 04 Feb 2013 04:00
URI: http://eprints.binus.ac.id/id/eprint/12935

Actions (login required)

View Item View Item